ÉLETKÖR

Önismereti meseműhely
Czimer Györgyivel
A FELNŐTT LÉT ÚTVESZTŐI
Hogyan nézzünk szembe az életút közepén szükségszerűen bekövetkező próbatételekkel?
A kurzus azoknak a nőknek segít, akik szembe mernek nézni a női szerepek óhatatlan konfliktusaival, és életük korszakspecifikus próbatételeivel. Alapkérdésünk: Hogyan nézzünk szembe az életút közepén szükségszerűen bekövetkező próbatételekkel? Hogyan jutunk el női erőnk csúcsára?
A mesék feldolgozásához rajzos kincskereső meseterápiás módszert használunk, és hatékonyan alkalmazható módszereket is elsajátítunk. Ezek segítenek abban, hogy mélyebben megértsük és tudatosítsuk saját életünk kihívásait ebben a korszakban, valamint gyakorlati fogódzókra is leljünk fejlődési lépcsőfokaink megmászásához.
A harmadik negyed hétvégi, jelenléti önismereti foglalkozását 2025. március 22-én, szombaton 9-16 óráig;
Helyszín: Debrecen, Hadházi út 40.;
A záró alkalom időpontja két hét múlva, szombaton lesz, 9-16 óráig.
Kiknek ajánlom?
- Mit kezdjünk elakadásainkkal?
- Hová forduljunk, ha átmenetileg zsákutcába értünk?
- Hogyan tájékozódjunk az útvesztőkben?
- Milyen kreatív erőket és lehetőségeket rejt ez a korszak?
- Hogy küzdjünk meg sikeresen testi-lelki újjászületésünkért?
Hová jutunk el?
- Az Életkör kurzusok minden állomásának végére tisztában leszünk az adott életszakasz legfontosabb örömforrásaival, kihívásaival és tanulási tapasztalataival.
- Ezáltal képessé válunk arra, hogy magasszintű tudatossággal és kiegyensúlyozottsággal fogadjuk az életszakaszban ránk váró tapasztalatokat, és saját igényeink alapján irányítsunk életutunkat a következő életszakaszunk felé.
- A mesék feldolgozása során speciális meseterápiás módszereket kombinálunk, hogy új, eddig rejtve maradt megoldások merüljenek fel bennünk.
- Először biztonságosan, gondolatban és képzeletben járjuk be a mese által felkínált életutakat.
- Ez lehetővé teszi, hogy a saját tempónkban születhessenek meg bennünk az egyéni döntéseink: mikor és milyen mértékben akarjuk megvalósítani saját életükben mindazt, amit a mese mutatott nekünk?
- Egy-egy témakör végére így nemcsak azt látjuk majd világosan, hol tartunk, melyek a kihívások és mi a mi szerepünk ebben, hanem a problémák megoldására is találunk válaszokat.
- Mindeközben minden foglalkozás fejleszti az empátiát, az érzelmi intelligenciát, az önismeretet, a kommunikációs képességet, fokozza a kíváncsiságot, a döntésképességet és az életbátorságot.
A hétvége tematikája
Életünk 4 nagy korszaka: a gyermekkor, a fiatal felnőttkor, az érett felnőttkor és az időskor. Minden nagy korszakban megkülönböztethetünk egy kibontakozási, egy beilleszkedési és egy átalakulási életszakaszt. Kurzusaink során ezeket az életszakaszokat dolgozzuk fel a mesék és a meseterápiás módszerek segítségével. A mostani hétvége alapkérdése: Hogyan nézzünk szembe az életút közepén szükségszerűen bekövetkező próbatételekkel? Hogyan jutunk el női erőnk csúcsára?
Kibontakozás – AMAZONOK
A női erő újra megtalálása
Ebben az életszakaszban feladatként várhat ránk, hogy felszítsuk magunkban a „lány” intenzitását: független önmagunkhoz térjünk vissza. Erre lehet szükségünk, ha boldogtalan házasságban élünk vagy elnyomó munkahelyen dolgozunk. Nemcsak a párkapcsolatban élő, hanem az egyedülálló nő életében is megjelenhet ez a szakasz: a független, erős, önálló élet elindításának, önmagunk újra megtalálásának feladataként.
Fő kérdések: Hogyan találok örömöt független, kreatív életemben úgy, hogy azt egyéb női feladataimmal is összeillesszem?
Fejlődés az életkörben: Az erő és az önbizalom megerősítésével fel kell vállalni a konfrontációt és ki kell állni önmagunkért. Az anyaság és a másokról való gondoskodás mellett több időt kell szánni a saját igényekre.
Beilleszkedés – MATRIARCHÁK
Életerőnk csúcsán
Ebben az életszakaszban az Amazon ereje nyugodt és összefogott érettséggel párosul. Különbséget tudunk tenni azon érzelmeink és gondolataink között, amelyeket szeretnénk kifejezni, és azok között, amelyeket inkább titokban tartunk. Megőrizzük a magánélet szentségét, hogy mélyebben megismerjük önmagunkat. Learatjuk, amit korábban elvetettünk, és felismerjük kudarcainkat is (egyes vetések nem hoztak gyümölcsöt).
Fő kérdések: Hogyan harmonizáljam erőmet, igényeimet és felelősségeimet? Hogyan használjam tapasztalatom mások megsegítésére és nem versengésre? Hogyan fordítsam természetes vezetői képességeimet környezetem javára?
Fejlődés az életkörben: Nőként a család irányítójává, a szakmában magabiztossá válni. “Én vagyok én” érzéssel ebben az életszakaszban “a női hatalom csúcsán” a betakarítás, a szüret gyümölcseinek a szétosztása zajlik a családban és a környezetben. Idő, energia, iránymutatás, inspiráció és mások támogatásának korszaka. Az élet védelmezése mellett, a találékonyság és a rugalmasság megőrzése is fontos feladat.
Átalakulás – PAPNŐK
A bölcsesség felé
A Papnő az erő szakaszából a bölcsesség szakasza felé halad. Ekkor értjük meg, hogy “le kell vetni bőrünket, hogy igazán kezelni tudjuk hatalmunkat”. Ez a periódus a termékenység vége. Előző életszakaszunkban megtalált erőnket egy másik szinten fordítjuk újra mások segítésére. Szeretettel támogatjuk kortársainkat fejlődésükben, és őszinte, énazonos viselkedéssel mintát mutatunk nekik.
Fő kérdések: Megtalálom-e női bölcsességem, hogy magam és mások számára is kiutat találjak egy zavaros helyzetből? Megszolgálom-e, amit keresek? Alázatos vagyok-e, hogy “megtisztulhassak és kinyilatkoztatásban részesüljek”?
Fejlődés az életkörben: A női fizikai én felől a lélek felé haladás (a menopauza után). Újra a női kapcsolatok felé fordulás vezetőként, mentorként vagy támogatóként. Annak belátása, hogy az önmagáért lévő hatalom félrevisz, míg a másokkal megosztott együttérzéssel egyesített hatalom működteti a csodát, meggyorsítja a gyógyulást és bölcsességhez vezet.
Rólam mondták
Mitől működik a meseműhely?
A mesék évszázadok alatt felhalmozódott kollektív tudást őriznek arról, hogy hogyan működik a világ és benne az ember.
A mesék nem egyszeri tanítások, sokkal inkább fejlesztő és gyógyító erejű szövegek. Saját személyiségünk, élettörténetünk és belső témáink alapján mást és mást látunk meg és olvasunk ki belőlük.
Mégis az a tapasztalat, hogy mindannyiunk számára fontos üzeneteket rejtenek saját életünkről, utunkról, elakadásainkról és azok megoldási lehetőségeiről.
A mesék olvasása és megfelelő technikák révén történő feldolgozása eredményeképpen a világ rendezettebbé és érthetőbbé alakul, akadályaink és kihívásaink pedig megoldhatókká és legyőzhetőkké válnak.
Hogyan fogunk haladni?
Hétvégén
Előre tervezhetően, négy megjelölt hétvégén, személyes jelenléttel.
Barátságos közegben
Biztonságos, női csoportban, ahonnan új ismeretségek, inspirációk és biztató visszajelzések érkezhetnek.
6-10 fős kicsoportban
Így mindenkire jut idő és figyelem.
Könnyen és biztonságosan
Debrecenben, egy barátságos lakásban.
Milyen módszerrel fogunk dolgozni?
Hogyan működik a meseterápia? Az alábbi videóból megtudhatod!
Jelentkezés az önismereti hétvégére
ÉLETKÖR 3. – A FELNŐTT LÉT ÚTVESZTŐI AZ ÉLETKÖZÉPI VÁLSÁGGAL
A harmadik negyed 7 órás hétvégi, jelenléti önismereti foglalkozását 2025. március 22-én, szombaton 9-16 óráig; Debrecen, Hadházi út 40.
A harmadik negyedre épülő, utolsó hétvégi foglalkozás tervezett időpontja:
- április 5. szombat 9:00-16:00
A program részletei:
- 7 órányi személyes, feltöltő és inspiratív beszélgetés;
- Részletes, gondosan felépített és gazdag mesetematika;
- Önismereted fejlődése és tudatosodása;
- A “Kincskereső meseterápia” és a “Rajzos mesefeldolgozás” adta öngyógyító mechanizmusok beindulása;
- Korszerű és megalapozott módszertan a mesék mélyelemzéséhez;
- A feldolgozott témákhoz kapcsolódó mesék hozzáférhetősége, a foglalkozáshoz kapcsolódó összefoglaló táblázat.
Egy hétvégi 7 órás foglalkozás díja: 18.000 Ft / fő
Jelentkezz, és értesítelek a fizetés részleteiről!
A jelentkezéshez elegendő megadnod a neved és az e-mail címed, majd a “Jelentkezem” gombra kattintanod. A további információkat, e-mailben fogom elküldeni neked. Ha üzennél valamit a feliratkozásoddal kapcsolatban, az “Üzenet” dobozban azt is megteheted.
Meseterápia
Ismerd meg önmagad, és találd meg a saját utad
a mesék ösvényeinek segítségével!
Neked mi a kedvenc meséd? Gondolkoztál már azon, hogy miért pont ahhoz a néhány meséhez tértél vissza? Miért kérted, ismételtetted, olvastad, nézted annyit azt a bizonyos szöveget?
Most tudatosíthatod magadban, mit is üzennek neked a mesében rejlő képek és történetek!
A csoportos meseterápia során egy-egy fontos és mély üzenetrétegeket rejtő mesét vizsgálunk meg “felnőtt fejjel”, közelebbről. Felfejtjük a történet mintázatát, rétegeit és üzeneteit, majd ennél is tovább lépünk: közösen jövünk rá, hogy a mese hogyan kapcsolódik a saját életed eddigi útjához, akadályaihoz, döntéseihez és eredményeihez.
Egy-egy alkalom után mindig felismeréssel távozol: megérted korábbi döntéseidet, szokásaidat, elakadásaidat.
De ennél is többet kapsz: a mese feldolgozása révén a benned lévő kesze-kusza szálak is rendeződni kezdenek. A múltból hozott érzések halványulnak és megtalálják a helyüket. Az akadályok megugorhatóvá zsugorodnak.
És minden mese után egyre tisztul a kép:
Honnan jössz? Ki vagy? És merre tartasz?
Mire számíts egy meseterápiás csoporton?
1 Elolvasunk egy előre kiválasztott mesét, és megosztjuk egymással első gondolataikat.
2 A csoportvezető kérdései segítségével lépésről lépésre közösen fejtjük fel a mese mintázatát.
3 Dr. Antalfai Márta Kincskereső Meseterápia Módszere ® alkalmazásával összekapcsoljuk a mese fonalát és szimbolikáját saját életutunkkal, döntéseinkkel és érzelmeinkkel.
4 Elmélyítjük és tudatosítjuk a megszerzett önismereti felismeréseket.
5 A mese által adott képeket és szimbólumokat imagináció és más, képzelet alapú módszerek segítségével továbbformáljuk, kiegészítjük és tudatosan átalakítjuk. Új mesebefejezésekkel, a szereplők döntéseinek és sorsának továbbításával alkotó folyamat révén apró lépésekben újraírjuk a meséken keresztül saját belső világunk működését is.
6 Minden meséről zsírkréta, porpasztell rajz, montázs vagy agyagkompozíció készül. Az alkotást csoportos relaxáció és imagináció előzi meg, melynek során a képzeletünkben képként a meséből tetszőleges jelenet vagy szereplő jelenik meg.
7 Végezetül a meséről készült képeket is közösen beszéljük meg, Prof. Dr. Vass Zoltán rajzelemző módszerének bekapcsolásával.
Életünk során egy-egy nehéz helyzet kapcsán mindannyiunkban felhalmozódhatnak olyan érzelmi elakadások, melyek nehezítik a hétköznapjainkat. Energiát kötnek le, melyet így nem tudunk arra használni, hogy a jelenben jól érezzük magunkat.
A mesék olvasása és értelmezése, az imagináció és a képzelet használata, valamint a festésben, rajzolásban, agyagozásban kifejeződő kreatív alkotás feloldja ezeket az érzelmi csomókat.
A meseterápia eredményeként öngyógyító folyamat kezdődik, és hozzáférünk addig legátolt erőforrásainkhoz, megindulnak korábban lefojtott energiaáramlásaink, és visszatalálunk arra az ösvényre, amire születtünk.
Hogy miért hiszek ennyire a mesék erejében, és honnan tudom, hogy működik ez a dolog? Elmesélem a személyes történetemet!
Személyes történetem
Miért hiszek még mindig a mesékben?

A mesével nagyon régi és szoros kapcsolatom van.
Már óvodás koromban beleszerettem, nem is olvastam mást egész alsós általános iskolás koromban, csak és kizárólag mesét. Aztán hosszú évek teltek el vers- és mesemondó versenyek, színes történetek, regények között, mígnem a fikciók bűvöletének köszönhettem irodalomtanári pályámat is.
Két gyermek édesanyjaként (akik ma már felnőttek) ismét szorosabb kapcsolatba kerültem a mesékkel. Akkor szembesültem azzal a ténnyel, hogy milyen sokat segíthetnek egy-egy elakadáskor vagy útelágazásnál, bizonytalanságok, válsághelyzetek rendezésében. Később diákjaimmal és a hallgatóimmal is azért fordultunk a mesék felé, hogy együtt keressük meg a kapcsolódást a szövegek és az élethelyzeteink között. 2010-ben ezeknek a spontán felismeréseknek született meg egy kis szelete: A nő titkai című könyvemben.
Kattints ide a történetem folytatásáért...
A személyes kötődés ezután tovább mélyült, hiszen a felnőttkori krízisekben és válsághelyzetekben, a legreménytelenebb pillanatokban is megtaláltam a kiutat a mesék szövetében. Országosan és világszinten elismert szakemberek és módszertanaik elsajátításával képeztem tovább magam, hogy sokszor fájdalmas, de értékes tapasztalataimból táplálkozva másoknak is segítséget nyújthassak.
Az elmúlt másfél évtizedben együttes élményen alapuló önismereti meseterápiás foglalkozásokat vezettem, illetve pedagógusoknak szóló workshopokat tartottam. Az utóbbi években a személyközi kapcsolatokra és a személyes élményekre, krízishelyzetekre fókuszáló meseterápiás csoporttémákat dolgoztam és próbáltam ki.
A mesék világából így sosem léptem ki, hanem folyamatosan mélyítettem a kapcsolatom velük.
Tudom, hogy neked is vannak időnként tájékozódási nehézségeid az élet erdejében.
Tarts velem, hogy tisztábban láss!
Milyen tapasztalatokkal gazdagodtam eddigi életem során?
Ezzel foglalkoztam
- Meseterápiás valamint rajzelemző szakemberként és önismereti trénerként csoportok foglalkozásait szervezem és vezetem
- Mestertanár vagyok a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumában
- Vezetőtanárként segítem a tanárjelöltek szakmai fejlődését
- A Magyar Géniusz Program keretében országos szakmai, pedagógiai képzéseket szerveztem és vezettem
- E-learning programot vezettem tanároknak a vers és a novellaírás tanításáról a Matehetsz országos tehetségprogram keretében
- A Debreceni Romkerti Teaházzal „kreatív írás” foglalkozásokat vezettem fiataloknak. A résztvevők alkotásaiból szerkesztett kötetek jelentek meg.
- 2014-ben tehetségfejlesztő munkám elismeréseként „Bonis bona”-díjat vehettem át az Emberi Erőforrások Minisztériumától
Ezeket írtam (többek között)
- A nő titkai – A női beavatás útja a magyar népmesék világában (Bioenergetic Kiadó, Bp. 2010.)
- Mesepszichológia – önismereti szakkör keretében (Irodalom21 – A debreceni magyartanárok lapja, 2014. szeptember 23.)
- Tehetséggondozás az irodalmi alkotó tevékenységben (In Komplex tehetségfejlesztő programok. Szerk. Dr. Balogh László, Didakt Kiadó, Debrecen, 2012.)
- „Életközépi válság” – krízisből fakadó lehetőségek a nők életében (Díva, 2011. július II. szám)
- Tehetséggondozás és irodalomtanítás (In Czimer Györgyi – Kovács Szilvia – Miklósvölgyi Miklós: Az irodalomtanítás új útjain. Módszertani kézikönyv. Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015.)
- Bevezetés a szépirodalmi szövegek írásába – Módszertani segédanyag diákok és szakkörvezetők számára (In Bodrogi Ferenc Máté – Czimer Györgyi – Fűzfa Balázs – Szakály Szilvia: Élményközpontú irodalomtanítás. Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban. Savaria University Press, 2016.)
Néhány gondolatom a kreatív írásról egy korábbi országos e-learning képzéssorozatom kapcsán:
Ismerd meg a többi kurzusomat is!

ÉVKÖR – ERŐFORRÁSOK
A négy évszak és a hónapok meséiben
Az Évkör kurzusban az egymást követő évszakok kibontásával párhuzamosan vizsgáljuk meg a személyiségünk mélyén szunnyadó magok felszínre törését és kibontakozását.
Évszakonkénti bontásban.

ÉLETPRÓBÁK
Sorsfordító mérföldköveink
Ezen a kurzuson egy-egy kiemelt próbatétellel foglalkozunk, melyeket jellegzetes életszakaszainkban állít elénk a sors.
Az aktuális témának megfelelő időben és bontásban indul.

ÉLETVÁLSÁGOK
Bármelyikőnk kerülhet nehéz élethelyzetbe
Olyan tematikus csoportok, amelyekben azonos életválságban lévő emberek találkozhatnak egymással. Például gyászolók, függők, leányanyák…
A kurzusok meghirdetése egyéni kezdeményezésekre történik meg.

KREATÍV MESEÍRÁS
Mert a mesét nemcsak olvasni, írni is jó
Egy biztos: az a mese, amit te írsz, mindennél különlegesebb lesz. Mert akármiről is írsz majd: az mindig rólad szól. Nem is kicsit!
9 hetes kurzus, heti 1 témakör egyéni feldolgozásával, 3 alkalommal 3 órában személyes csoportos foglalkozással.