ÉVKÖR
ÉLJ A TERMÉSZET RITMUSÁBAN!
Önismereti meseműhely
Czimer Györgyivel
A NÉGY ÉVSZAKBÓL A TÉLI HÓNAPOK MESÉI HOGYAN SEGÍTENEK A BELSŐ ERŐFORRÁSOK KIAKNÁZÁSÁBAN?
A természetre hangolva mozgósítsd belső erőforrásaid!
A meseterápia és a meseelemzés eszközével lépésről lépésre észrevétlenül és szórakoztatóan kerülhetsz közel önmagadhoz.
- Ha a benned is meglévő bizalom és elfogadás elmélyítésére törekedsz, lépj be velünk a természet áramlásába!
- Ha bizonytalanság feszít az életed egyes területein, az évkör meséiben megtalálod testi, lelki, szellemi erőforrásaid.
- Ha monotonitással, kiégéssel küzdesz, ez a kurzus elvezet a változtatáshoz!
A csoportban az egymást követő hónapokhoz rendelt mesék alapján az évszakok kibontásával párhuzamosan vizsgáljuk meg a személyiségünk mélyén szunnyadó magok felszínre törését és kibontakozását.
Közben kincskereső meseterápiás módszerrel, rajzos feladatokkal hatékonyan alkalmazható módszereket is elsajátítunk, amelyekkel képesek leszünk az évszakokban rejlő minőségi változások és lehetőségek felébresztésére önmagunkban. Hiszen az évkör és benne az évszakok legjellegzetesebb személyiségfejlődési lehetőségeinket szimbolizálják, segítenek a megfelelő erőforrásaink mozgósításában.
Az évszakonként meghirdetett kurzusok online foglalkozások keretében zajlanak.
Kiknek ajánlom?
Mindenkinek, aki gyakorlatias vezérfonalat vár a mesék szövetéből a következő kérdésekre:
- Milyen viszonyban vagyunk a környezetünkkel és saját természetünkkel?
- Hogyan hangolódjunk rá természetes erőforrásainkra?
- Hogyan hat ez a mindennapjainkra és a személyiségünk működésére?
- Hogyan ismerhetjük meg jobban önmagunkat az évkör meséinek szimbolikáján keresztül?
- Hogyan válhatunk tudatosabbá, és hogyan tehetjük teljesebbé életünket?
Hová jutunk az évkör végére?
- Az évkör egészelvű, organikus gondolatmenete a mesék és a gyakorlatok segítségével szemléletünk részévé válik.
- Ez a szemléletmód ezután nemcsak saját belső békességünk alapját képezheti, hanem képesek leszünk mindezt tudatosan át is adni.
- A foglalkozások mindeközben fejlesztik az önismeretünket, az autonóm gondolkodásunkat, a kreativitásunkat és a hálaadó képességünket is.
- Miközben felhasználható technikákat is tanít erőforrásaink rögzítésére, aktuális felhasználására.
- Nyugalom, egészlegesség és természetesség, ezek az Évkör mesekurzusának legfőbb eredményei.
A 12 hónap éves tematikája
A kurzus 4 évszakon, havonként egy alkalommal vezet végig az évkörön. Minden évszakra külön-külön jelentkeznek a résztvevők. Az egyes évszakokhoz kapcsolódó kurzusok önmagukban is elvégezhetők, de a teljes kép megértése érdekében hasznos az egész Évkör elvégzése.
(görgesd oldalra a teljes táblázat megtekintéséhez →)
Évszak (hónap) | Évszak-jellemzők | Pszichológiai összefüggések kibontása és gyakorlatba ültetése a meséken keresztül |
TAVASZ
|
||
1. Kora tavasz (március-április) |
sarjadási időszak, kibontakozó energia | Hogyan aktivizáljuk akaratunkat, cselekvésvágyunkat, hogyan keltsük életre vállalkozó szellemünket? Miben áll a korszak öntudatossága, a vezetői szerep keresése? |
2. A tavasz kibontakozása (április–május) |
felélénkülés, megerősödés, a forma megalkotása | Hogyan fejlődik mindez kitartássá, az elhatározás megerősödéssé, hogyan tehetünk szert képességeink alakítására, a „forma iránti érzékünk” fejlesztésére? |
3. Tavasz vége, nyár eleje (május–június) |
életre kelés, virágzás | Miben áll élénkségünk, ügyességünk, mit kezdjünk a felületességgel? |
NYÁR
|
||
4. A nyár (június–július) |
megtermékenyítés | Hogyan élhetjük meg az érzelemgazdagságot, az apai, anyai érzelmeket? |
5. A nyár dereka (július–augusztus) |
a magvak megérése | Hogyan éljük meg alkotási vágyainkat, miként építsük önbizalmunkat? |
6. Nyár vége (augusztus–szeptember) |
aratás, a betakarított termények hasznosítása | Miként értelmezzük szorgalmunkat, törődésünket, a rendszeretetet? Hogyan érvényesítsük házias természetünket a jó kritikai képességünkkel összehangolva? |
ŐSZ
|
||
7. Az ősz kezdete (szeptember–október) |
egyensúly és utána igazítás a természet gazdálkodásában | Hogyan tehetjük hasznossá igazságérzetünket, harmóniára törekvésünket, közösségi érzésünket? |
8. Az ősz (október–november) |
a természet életének záró folyamatai, az élet a magban folytatódik tovább | Miként bánjunk állóképességünkkel, kitartásunkkal, azzal az erőnkkel, melyben kódolt a „kegyetlen küzdelem a túlélésért” tapasztalata? |
9. Ősz vége, tél kezdete (november–december) |
a természet téli álma | Hogyan helyezzük előtérbe az élet belső vagy szellemi oldalát, hogyan tervezzük a jövőnket? |
TÉL
|
||
10. A tél (december–január) |
a formák téli kikristályosodása | Mit tehetünk, amikor elér a fáradhatatlan küzdelem az önmegértésért? Hogyan érhetjük el a türelmet, mit kezdjünk vonzalmunkkal a kikristályosodott formákért? |
11. Tél dereka (január–február) |
tavasz előtti várakozás | Hogyan fejlesszük várakozó álláspontunkat, jó megfigyelő képességünket, mit kezdjünk bővelkedő terveinkkel? |
12. Tél vége, tavasz kezdete (február–március) |
a magvak megduzzadása a földben | Hogyan hat ránk, amikor az új élet első ízben hatol be a régi maradványaiba? |
Rólam mondták
Mitől működik a meseműhely?
A mesék évszázadok alatt felhalmozódott kollektív tudást őriznek arról, hogy hogyan működik a világ és benne az ember.
A mesék nem egyszeri tanítások, sokkal inkább fejlesztő és gyógyító erejű szövegek. Saját személyiségünk, élettörténetünk és belső témáink alapján mást és mást látunk meg és olvasunk ki belőlük.
Mégis az a tapasztalat, hogy mindannyiunk számára fontos üzeneteket rejtenek saját életünkről, utunkról, elakadásainkról és azok megoldási lehetőségeiről.
A mesék olvasása és megfelelő technikák révén történő feldolgozása eredményeképpen a világ rendezettebbé és érthetőbbé alakul, akadályaink és kihívásaink pedig megoldhatókká és legyőzhetőkké válnak.
Hogyan fogunk haladni?
Havi egy hétköznap este
Előre tervezhetően, online felületen fogunk találkozni.
Barátságos közegben
6-8 fős kiscsoportokban beszélgetünk, ahonnan új ismeretségek, inspirációk és biztató visszajelzések érkezhetnek.
Könnyen és biztonságosan
Mindenki a saját szobájából jelentkezhet be az e-mailen elküldött zárt csoportba.
Egyetlen kattintással
Egyetlen kattintással várom jelentkezésed!
Részvételi díj és jelentkezés
ÉVKÖR: A TÉLI HÓNAPOK ERŐFORRÁSAI
A kurzus minden évszakban havonta egy alkalommal, 2 órás szakaszból áll. A téli szakasz 2024-ben online részvétellel indul.
Időpontok:
- december 3. kedd 18:00-20:00
- január 7. kedd 18:00-20:00
- február 4. kedd 18:00-20:00
Létszám: 6-8 fő
Mit kapsz mindezért?
6 órányi személyes, feltöltő és inspiratív foglalkozás formájában:
- Önismereted fejlődését és tudatosodását.
- Hozzáférhető erőforrásokat.
- A “Kincskereső meseterápia” és a “Rajzos mesefeldolgozás” adta öngyógyító mechanizmusok beindulását.
- Korszerű és megalapozott módszertant a mesék mélyelemzéséhez, alkalmazható technikákat erőforrásaid rögzítésére és előhívására.
- A feldolgozott témákhoz kapcsolódó mesék online hozzáférhetőségét.
- Gondosan kiválasztott meséket, közös meseértelmezéseket.
Részvételi díj a 3 alkalomra: 18000 Ft
A csoportot vezeti: Czimer Györgyi meseterápiás szakember, rajzvizsgálati szakértő
Fizetési mód: jelentkezés után e-mailben kapott tájékoztatás alapján bankszámlára, átutalással történik.
Csak írd be az e-mailcímed és jelentkezz!
A jelentkezéshez elegendő megadnod a neved, az e-mail címed, majd a “Jelentkezem” gombra kattintanod. A további tudnivalókat e-mailben fogom elküldeni neked. A regisztráció a részvételi díj kifizetésével válik véglegessé. Ha üzennél valamit a jelentkezéseddel kapcsolatban, az “Üzenet” dobozban azt is megteheted.
Meseterápia
Ismerd meg önmagad, és találd meg a saját utad
a mesék ösvényeinek segítségével!
Neked mi a kedvenc meséd? Gondolkoztál már azon, hogy miért pont ahhoz a néhány meséhez tértél vissza? Miért kérted, ismételtetted, olvastad, nézted annyit azt a bizonyos szöveget?
Most tudatosíthatod magadban, mit is üzennek neked a mesében rejlő képek és történetek!
A csoportos meseterápia során egy-egy fontos és mély üzenetrétegeket rejtő mesét vizsgálunk meg “felnőtt fejjel”, közelebbről. Felfejtjük a történet mintázatát, rétegeit és üzeneteit, majd ennél is tovább lépünk: közösen jövünk rá, hogy a mese hogyan kapcsolódik a saját életed eddigi útjához, akadályaihoz, döntéseihez és eredményeihez.
Egy-egy alkalom után mindig felismeréssel távozol: megérted korábbi döntéseidet, szokásaidat, elakadásaidat.
De ennél is többet kapsz: a mese feldolgozása révén a benned lévő kesze-kusza szálak is rendeződni kezdenek. A múltból hozott érzések halványulnak és megtalálják a helyüket. Az akadályok megugorhatóvá zsugorodnak.
És minden mese után egyre tisztul a kép:
Honnan jössz? Ki vagy? És merre tartasz?
Mire számíts egy meseterápiás csoporton?
1 Elolvasunk egy előre kiválasztott mesét, és megosztjuk egymással első gondolataikat.
2 A csoportvezető kérdései segítségével lépésről lépésre közösen fejtjük fel a mese mintázatát.
3 Dr. Antalfai Márta Kincskereső Meseterápia Módszere ® alkalmazásával összekapcsoljuk a mese fonalát és szimbolikáját saját életutunkkal, döntéseinkkel és érzelmeinkkel.
4 Elmélyítjük és tudatosítjuk a megszerzett önismereti felismeréseket.
5 A mese által adott képeket és szimbólumokat imagináció és más, képzelet alapú módszerek segítségével továbbformáljuk, kiegészítjük és tudatosan átalakítjuk. Új mesebefejezésekkel, a szereplők döntéseinek és sorsának továbbításával alkotó folyamat révén apró lépésekben újraírjuk a meséken keresztül saját belső világunk működését is.
6 Egy-egy meséről zsírkréta, porpasztell rajz, montázs vagy agyagkompozíció készül. Az alkotást csoportos relaxáció és imagináció előzi meg, melynek során a képzeletünkben képként a meséből tetszőleges jelenet vagy szereplő jelenik meg.
7 Végezetül a meséről készült képeket is közösen beszéljük meg, Prof. Dr. Vass Zoltán rajzelemző módszerének bekapcsolásával.
Életünk során egy-egy nehéz helyzet kapcsán mindannyiunkban felhalmozódhatnak olyan érzelmi elakadások, melyek nehezítik a hétköznapjainkat. Energiát kötnek le, melyet így nem tudunk arra használni, hogy a jelenben jól érezzük magunkat.
A mesék olvasása és értelmezése, az imagináció és a képzelet használata, valamint a festésben, rajzolásban, agyagozásban kifejeződő kreatív alkotás feloldja ezeket az érzelmi csomókat.
A meseterápia eredményeként öngyógyító folyamat kezdődik, és hozzáférünk addig legátolt erőforrásainkhoz, megindulnak korábban lefojtott energiaáramlásaink, és visszatalálunk arra az ösvényre, amire születtünk.
Hogy miért hiszek ennyire a mesék erejében, és honnan tudom, hogy működik ez a dolog? Elmesélem a személyes történetemet!
Személyes történetem
Miért hiszek még mindig a mesékben?
A mesével nagyon régi és szoros kapcsolatom van.
Már óvodás koromban beleszerettem, nem is olvastam mást egész alsós általános iskolás koromban, csak és kizárólag mesét. Aztán hosszú évek teltek el vers- és mesemondó versenyek, színes történetek, regények között, mígnem a fikciók bűvöletének köszönhettem irodalomtanári pályámat is.
Két gyermek édesanyjaként (akik ma már felnőttek) ismét szorosabb kapcsolatba kerültem a mesékkel. Akkor szembesültem azzal a ténnyel, hogy milyen sokat segíthetnek egy-egy elakadáskor vagy útelágazásnál, bizonytalanságok, válsághelyzetek rendezésében. Később diákjaimmal és a hallgatóimmal is azért fordultunk a mesék felé, hogy együtt keressük meg a kapcsolódást a szövegek és az élethelyzeteink között. 2010-ben ezeknek a spontán felismeréseknek született meg egy kis szelete: A nő titkai című könyvemben.
Kattints ide a történetem folytatásáért...
A személyes kötődés ezután tovább mélyült, hiszen a felnőttkori krízisekben és válsághelyzetekben, a legreménytelenebb pillanatokban is megtaláltam a kiutat a mesék szövetében. Országosan és világszinten elismert szakemberek és módszertanaik elsajátításával képeztem tovább magam, hogy sokszor fájdalmas, de értékes tapasztalataimból táplálkozva másoknak is segítséget nyújthassak.
Az elmúlt másfél évtizedben együttes élményen alapuló önismereti meseterápiás foglalkozásokat vezettem, illetve pedagógusoknak szóló workshopokat tartottam. Az utóbbi években a személyközi kapcsolatokra és a személyes élményekre, krízishelyzetekre fókuszáló meseterápiás csoporttémákat dolgoztam és próbáltam ki.
A mesék világából így sosem léptem ki, hanem folyamatosan mélyítettem a kapcsolatom velük.
Tudom, hogy neked is vannak időnként tájékozódási nehézségeid az élet erdejében.
Tarts velem, hogy tisztábban láss!
Milyen tapasztalatokkal gazdagodtam eddigi életem során?
Ezzel foglalkoztam
- Meseterápiás valamint rajzelemző szakemberként és önismereti trénerként csoportok foglalkozásait szervezem és vezetem
- Mestertanár vagyok a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumában
- Vezetőtanárként segítem a tanárjelöltek szakmai fejlődését
- A Magyar Géniusz Program keretében országos szakmai, pedagógiai képzéseket szerveztem és vezettem
- E-learning programot vezettem tanároknak a vers és a novellaírás tanításáról a Matehetsz országos tehetségprogram keretében
- A Debreceni Romkerti Teaházzal „kreatív írás” foglalkozásokat vezettem fiataloknak. A résztvevők alkotásaiból szerkesztett kötetek jelentek meg.
- 2014-ben tehetségfejlesztő munkám elismeréseként „Bonis bona”-díjat vehettem át az Emberi Erőforrások Minisztériumától
Ezeket írtam (többek között)
- A nő titkai – A női beavatás útja a magyar népmesék világában (Bioenergetic Kiadó, Bp. 2010.)
- Mesepszichológia – önismereti szakkör keretében (Irodalom21 – A debreceni magyartanárok lapja, 2014. szeptember 23.)
- Tehetséggondozás az irodalmi alkotó tevékenységben (In Komplex tehetségfejlesztő programok. Szerk. Dr. Balogh László, Didakt Kiadó, Debrecen, 2012.)
- „Életközépi válság” – krízisből fakadó lehetőségek a nők életében (Díva, 2011. július II. szám)
- Tehetséggondozás és irodalomtanítás (In Czimer Györgyi – Kovács Szilvia – Miklósvölgyi Miklós: Az irodalomtanítás új útjain. Módszertani kézikönyv. Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015.)
- Bevezetés a szépirodalmi szövegek írásába – Módszertani segédanyag diákok és szakkörvezetők számára (In Bodrogi Ferenc Máté – Czimer Györgyi – Fűzfa Balázs – Szakály Szilvia: Élményközpontú irodalomtanítás. Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban. Savaria University Press, 2016.)
Néhány gondolatom a kreatív írásról egy korábbi országos e-learning képzéssorozatom kapcsán:
Ismerd meg a többi kurzusomat is!
ÉLETKÖR
Női életutunk szakaszainak tudatosítása
A nők életútja minden életszakaszunkban más és más kihívásokat tartogat számunkra. Ez a kurzus azoknak szól, akik szeretnének szembenézni ezekkel a kihívásokkal, és a mesék erejével válaszokat és megoldásokat kapni rájuk.
Négy különálló témakörben indul.
ÉLETPRÓBÁK
Sorsfordító mérföldköveink
Ezen a kurzuson egy-egy kiemelt próbatétellel foglalkozunk, melyeket jellegzetes életszakaszainkban állít elénk a sors.
Az aktuális témának megfelelő időben és bontásban indul.
ÉLETVÁLSÁGOK
Bármelyikőnk kerülhet nehéz élethelyzetbe
Olyan tematikus csoportok, amelyekben azonos életválságban lévő emberek találkozhatnak egymással. Például gyászolók, függők, leányanyák…
A kurzusok meghirdetése egyéni kezdeményezésekre történik meg.
A témakörönként aktuálisan futó foglalkozásokat kövesd a facebook oldalamon: https://www.facebook.com/mesekutjan
KREATÍV MESEÍRÁS
Mert a mesét nemcsak olvasni, írni is jó
Egy biztos: az a mese, amit te írsz, mindennél különlegesebb lesz. Mert akármiről is írsz majd: az mindig rólad szól. Nem is kicsit!
9 hetes kurzus, heti 1 témakör egyéni feldolgozásával, heti 1 alkalommal, 1 órában online csoportos foglalkozással.