ÍRD MEG SAJÁT MESEKÖNYVED!
a gyermekkor életszakaszai alapján!
Kreatív tavaszi meseíró kurzus
Czimer Györgyivel
MESÉLJ MAGADRÓL VAGY GYERMEKEDRŐL!
Mi ebben az új?
Ha saját mesét írsz és mesélsz a gyermekeknek, tudatosan segíted tájékozódásukat változó világunkban. A gyermeked fejlődésének legfontosabb állomásait saját alkotásaidon és tapasztalataidon keresztül dolgozhatod fel, a legszemélyesebbé téve a mese élményét olvasód / hallgatód számára. A meseírás és az így született mesék pedig erősítik és mélyítik kapcsolatotokat gyermekeddel.
10 hetes kurzus, heti 1 témakör egyéni feldolgozásával, heti 1 alkalommal, 1 órában, online csoportos megbeszéléssel.
Kiknek ajánlom?
Ajánlom azoknak, akik a következő kérdésekre keresik a választ:
- Hogyan tudom megszólítani a gyermekeket a saját nyelvükön?
- Hogyan őrizhetem meg közös örömeinket, apró hétköznapi mozdulatainkat?
- Hogyan vezessem a gyermek botladozó útkeresését?
- Hogyan őrizzem meg ezeket a közös pillanatokat?
- Mit adhatnék neki, ami örökre megőrzi azt a csodát, amit ez az életszakasz hordoz?
Hová jutunk el a 10 hét alatt?
- Segítek abban, hogy közös élmények felidézésével inspirációt szerezz a mesék írásához.
- A saját történeteitek mesélése hozzájárul a gyermek éntudatának kialakításához és a személyes múlt megteremtéséhez.
- Az alkotó tevékenység során azt is gyakoroljuk, hogy ne csak mesélőkké, hanem a gyermekek történeteinek meghallgatóivá is váljunk. Ez önmagában nagy erőforrás egy gyermek útjának kísérete során.
- Az elkészült mesék kötetbe rendezhetők, és saját mesekönyvvé alakíthatók.
- Mindeközben pedig folyamatosan erősödik és mélyül kapcsolatod belső gyermekeddel és természetesen saját magaddal is.
Mesélj gyermekednek saját élményeid alapján!
A felidézett és mesékbe öntött közös élmények, az önmagatokról szóló történetek hosszú távú motivációs erőként hatnak majd mindkettőtök életében. A megnyugvás és összekapcsolódás élményét nyújtják számotokra, valahányszor újramesélitek őket.
Közben pedig ne feledd: a mese nemcsak annak a története, aki hallja, hanem azé is, aki meséli!
Ez akkor is igaz, ha csak választod a mesét, és még inkább az, ha Te írod!
A 10 hét tematikája
A 10 hetes alkotási folyamat során az egyes életkori fejlődési szakaszoknak megfelelő témákban írjuk a meséket.
Antalfai Márta meseterapeuta kategóriái alapján tekintjük végig a gyermekkori mesekorszakokat. Úgy írjuk meg saját meséinket, hogy figyelembe vesszük, mit és hogyan él/élt meg gyermekünk, milyen próbatételek várnak még rá.
Alkotásunk fókuszában ezek a kérdések állnak:
- Hogyan beszél és gondolkodik gyermekem, hogyan tudom megszólítani őt a saját nyelvén?
- Milyen próbák előtt áll/állt az adott korszakban?
- Hogyan éljük/éltük meg ezeket a kihívásokat?
Közben pedig mi is visszaemlékezünk, és a gyermekünk fejlődésének folyamatos változását figyelembe véve, összerakjuk közös élményeinket és jövőképünket.
Az alábbi gyermekfejlődési korszakok kapcsán lesz majd lehetőséged meséket írni a 10 hét során:
Egység korszaka
Testvérek korszaka
Okos lány korszaka
Erős János korszaka
Jószívű lány korszaka
Álomlátó fiú korszaka
Hófehérke korszaka
Furulyás Palkó korszaka
Próbatételek korszaka…
A fejlődési szakaszok mellett természetesen fontos a mesehallgató gyermek egyéni igényeinek és testi-lelki-szellemi beállítódásának, életkorának a figyelembe vétele is a meseírás során. Ezért van az, hogy meséink mindig nagyon egyediek, hiszen saját élményeinkből táplálkoznak.
Tapasztalatból tudom, hogy a kisebb gyermekek is szívesen hallgatnak meséket elképzelt, jövőbeli önmagukról. Ezért az is izgalmas kaland, ha szülőként a mesék segítségével elképzeljük gyermekünk jövőbeli próbatételeit.
Rólam mondták
Mitől fejleszt és épít a meseírás?
Amikor mesét írunk, óhatatlanul is saját életünk eseményeiből és saját világlátásunkból táplálkozunk a szöveg létrehozásakor.
A különböző mesetípusokban megalkotott történeteink egy-egy saját élményből rajzolódnak ki. Az apró emlékképek pedig nem lineárisan, időben követik egymást, hanem az önkéntelen emlékezés révén egyszerűen bennünk vannak.
Mert minden nagy egészet apró részecskék alkotnak, amelyek azonban olyan szorosan tapadnak egymáshoz, hogy szinte eggyé olvadnak. Ezért ahogy egy életünkről szóló montázskép, úgy a mesék egymásutáni mozaikjaiból is összeáll valami egészen egyedi kép: RÓLAD.
A alkotási folyamatnak így mindig kettős eredménye van. Egyrészt megszületik egy írás, mely önmagában érték, és mások számára további felismeréseket rejt. Másrészt pedig BENNED is megszületik egy rendezettebb, mélyebb és érettebb kép mindarról a központi témáról, ami a meseírásodat eredetileg megihlette.
Amikor gyermekeknek írsz mesét, mindezeken felül adódik a hatás: a gyermek fejlődésének segítése és a közöttetek lévő kapcsolat erősítése.
Hogyan fogunk haladni?
Egyéni időbeosztás
Az új tartalmak hetente nyílnak meg. Mindenki önállóan, olyan időbeosztásban dolgozza fel ezeket és írja meg saját történeteit, amilyen a leginkább megfelel saját igényeinek.
Élő, tematikus konzultációk
Minden összekapcsolódó fejezetet egy 1 órás online konzultáció követ, ahol feltehetjük kérdéseinket, megosztjuk kiválasztott meséinket, segítünk egymásnak ötletekkel és meglátásokkal.
Kézzelfogható végeredmény
A 10. hét végére megszületett mesékből már egy kész mesegyűjteményed lesz, és akár saját kötetet is tudsz majd szerkeszteni.
Könnyen és biztonságosan
Utazás nélkül, az ország bármely pontjáról, online fogunk összejönni és közösen haladni.
Egyetlen kattintással
A Google Meet videós csatornáját fogjuk használni, mely semmiféle előzetes beállítást nem igényel, mindössze egy gmail-es emailcím szükséges hozzá.
Részvételi díj és jelentkezés
ÍRJ MESEKÖNYVET GYERMEKEDNEK, GYERMEKEKNEK kreatív meseírás kurzusra
Az új 10 hetes tavaszi kurzus 2024. február 6-án indul heti rendszerességgel kedd esténként (19-20 óra között) tartott kontakt alkalmakkal összekapcsolva.
Mit kapsz a kurzus során?
- 10×1 órányi személyes, feltöltő és inspiratív beszélgetést;
- A 9 mesetípus és a hozzá kapcsolódó korszak megismerését példamesékkel, a fő motívumok pszichológiai elemzésével;
- Minden mesetípushoz egy kapcsolódó íráskalauzt (9 héten át heti rendszerességgel küldöm), mely nagyban segíti a saját mese megírását;
- SAJÁT MESEKÖNYVED megírásának lehetőségét.
A 10 hetes kurzus részvételi díja 2024-ben 35.000 Ft.
Fizetési mód: jelentkezés után e-mailben kapott tájékoztatás szerint történik.
Csak írd be az e-mailcímed és jelentkezz!
A jelentkezéshez elegendő megadnod a neved, az e-mail címed, majd a “Jelentkezem” gombra kattintanod. A további tudnivalókat e-mailben fogom elküldeni neked. A regisztráció a részvételi díj kifizetésével válik véglegessé. Ha üzennél valamit a jelentkezéseddel kapcsolatban, az “Üzenet” dobozban azt is megteheted.
Mesealkotás
Írj saját mesét, és írd újra benne életed történetét!
Neked is eszedbe jutott már, hogy tudnál olyan jó meséket írni, mint amilyeneket a gyerekeknek olvasni szoktál? Vagy akár még jobbat is?
Egy biztos: az a mese, amit te írsz, mindennél különlegesebb lesz. Mert akármiről is írsz majd: az mindig rólad szól. Nem is kicsit.
A módszer, amit összeállítottam, még mindenkinek működött. Segítségével megtanulsz nemcsak mesét, de verset, mondókát vagy novellát is írni. A feladatok lépésről lépésre vezetnek, és azonnali sikerélményeket adnak. Magad is meglepődsz majd, hogy milyen kreatívan öntöd majd formába ötleteidet, gondolataidat.
És amíg ezzel foglalatoskodsz, szép lassan megtanulod egyre jobban és mélyebben kifejezni önmagadat is.
A kitalált és formába öntött történetek közelebb hoznak saját valódi életed történetéhez is, és az új alkotásaid révén lépésről lépésre te magad is megújulsz.
Eközben pedig meséid a családot is összehozzák: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a saját mesék olvasása erősíti a kapcsolatot a gyermekekkel. Sőt, vannak, akik már az alkotásba is bevonják őket.
Hiszem, hogy mindenkiben szunnyad egy író vagy költő.
Ne hagyd tovább aludni: ébreszd fel velem!
Mire számíts egy csoportos kreatív meseírás tanfolyamon?
1 Megismertetlek az egyes mesetípusokkal és azzal, hogy milyen élethelyzetben működnek a leghatékonyabban.
2 Témaválasztásodat izgalmas ötletekkel és mintákkal segítem: olyanokkal, melyek kíváncsivá tesznek és töprengésre késztetnek. A témát azután te választod ki, írhatsz gyermekedről, önmagadról vagy bármi másról, ami személyesen megmozgat.
3 Az alkotás folyamatában sem hagylak egyedül! Gazdag segédanyagot és vezetést kapsz, melyet úgy használsz fel, ahogy neked a leghasznosabb!
4 Megtapasztaltatom veled, hogy az írásfolyamat gyakorlás kérdése. Ahogy Flaubert állítja: csak egy rész a titok, és a kilenc rész tanulható mesterségbeli tudás.
5 Bár az írás alapvetően magányos tevékenység, az online tanfolyam találkozóin az együttműködésen alapuló írásgyakorlatot is megtapasztalhatod. A résztvevők meghallgatják egymás kiválasztott szövegeit, megosztják saját érzéseiket, gondolataikat, visszajelzéseket, támogatást és inspirációt kapnak egymástól.
6 A végeredmény: a saját gyógyító mesekönyved, melyet nemcsak kézben tartani lesz öröm, de az oda vezető folyamat is felszabadító és fejlesztő hatással lesz rád.
Amire ne számíts: nem leszel kész meseíró. Az alapvető technikák és a kipróbált feladatok iránymutatást, ötleteket, tippeket nyújtanak, nem pedig receptek kiforrott műalkotások létrehozásához!
Elkészülő szövegeid részletekbe menően nem fogom átírni. Helyette bátorítani foglak, hogy megtaláld a saját hangod meséid erdejében.
Végül ne feledd! Fogom a kezed: „együtt írjuk hangról szóra, mondatról szövegre”! A meseírás eredményeként az alkotóban és meséinek hallgatóiban is gyógyító folyamat kezdődik el. Rátalálnak addig legátolt erőforrásaikra, meglátják azokat az ösvényeket, amerre érdemes folytatni útjukat.
Hogy miért hiszek ennyire a mesék erejében, és honnan tudom, hogy működik ez a dolog? Elmesélem a személyes történetemet!
Személyes történetem
Miért hiszek még mindig a mesékben?
A mesével nagyon régi és szoros kapcsolatom van.
Már óvodás koromban beleszerettem, nem is olvastam mást egész alsós általános iskolás koromban, csak és kizárólag mesét. Aztán hosszú évek teltek el vers- és mesemondó versenyek, színes történetek, regények között, mígnem a fikciók bűvöletének köszönhettem irodalomtanári pályámat is.
Két gyermek édesanyjaként (akik ma már felnőttek) ismét szorosabb kapcsolatba kerültem a mesékkel. Akkor szembesültem azzal a ténnyel, hogy milyen sokat segíthetnek egy-egy elakadáskor vagy útelágazásnál, bizonytalanságok, válsághelyzetek rendezésében. Később diákjaimmal és a hallgatóimmal is azért fordultunk a mesék felé, hogy együtt keressük meg a kapcsolódást a szövegek és az élethelyzeteink között. 2010-ben ezeknek a spontán felismeréseknek született meg egy kis szelete: A nő titkai című könyvemben.
Kattints ide a történetem folytatásáért...
A személyes kötődés ezután tovább mélyült, hiszen a felnőttkori krízisekben és válsághelyzetekben, a legreménytelenebb pillanatokban is megtaláltam a kiutat a mesék szövetében. Országosan és világszinten elismert szakemberek és módszertanaik elsajátításával képeztem tovább magam, hogy sokszor fájdalmas, de értékes tapasztalataimból táplálkozva másoknak is segítséget nyújthassak.
Az elmúlt másfél évtizedben együttes élményen alapuló önismereti meseterápiás foglalkozásokat vezettem, illetve pedagógusoknak szóló workshopokat tartottam. Az utóbbi években a személyközi kapcsolatokra és a személyes élményekre, krízishelyzetekre fókuszáló meseterápiás csoporttémákat dolgoztam és próbáltam ki.
A mesék világából így sosem léptem ki, hanem folyamatosan mélyítettem a kapcsolatom velük.
Tudom, hogy neked is vannak időnként tájékozódási nehézségeid az élet erdejében.
Tarts velem, hogy tisztábban láss!
Milyen tapasztalatokkal gazdagodtam eddigi életem során?
Ezzel foglalkoztam
- Meseterápiás valamint rajzelemző szakemberként és önismereti trénerként csoportok foglalkozásait szervezem és vezetem
- Mestertanár vagyok a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumában
- Vezetőtanárként segítem a tanárjelöltek szakmai fejlődését
- A Magyar Géniusz Program keretében országos szakmai, pedagógiai képzéseket szerveztem és vezettem
- E-learning programot vezettem tanároknak a vers és a novellaírás tanításáról a Matehetsz országos tehetségprogram keretében
- A Debreceni Romkerti Teaházzal „kreatív írás” foglalkozásokat vezettem fiataloknak. A résztvevők alkotásaiból szerkesztett kötetek jelentek meg.
- 2014-ben tehetségfejlesztő munkám elismeréseként „Bonis bona”-díjat vehettem át az Emberi Erőforrások Minisztériumától
Ezeket írtam (többek között)
- A nő titkai – A női beavatás útja a magyar népmesék világában (Bioenergetic Kiadó, Bp. 2010.)
- Mesepszichológia – önismereti szakkör keretében (Irodalom21 – A debreceni magyartanárok lapja, 2014. szeptember 23.)
- Tehetséggondozás az irodalmi alkotó tevékenységben (In Komplex tehetségfejlesztő programok. Szerk. Dr. Balogh László, Didakt Kiadó, Debrecen, 2012.)
- „Életközépi válság” – krízisből fakadó lehetőségek a nők életében (Díva, 2011. július II. szám)
- Tehetséggondozás és irodalomtanítás (In Czimer Györgyi – Kovács Szilvia – Miklósvölgyi Miklós: Az irodalomtanítás új útjain. Módszertani kézikönyv. Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015.)
- Bevezetés a szépirodalmi szövegek írásába – Módszertani segédanyag diákok és szakkörvezetők számára (In Bodrogi Ferenc Máté – Czimer Györgyi – Fűzfa Balázs – Szakály Szilvia: Élményközpontú irodalomtanítás. Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban. Savaria University Press, 2016.)
Néhány gondolatom a kreatív írásról egy korábbi országos e-learning képzéssorozatom kapcsán:
Ismerd meg a többi kurzusomat is!
ÉVKÖR – ERŐFORRÁSOK
A négy évszak és a hónapok meséiben
Az Évkör kurzusban az egymást követő évszakok kibontásával párhuzamosan vizsgáljuk meg a személyiségünk mélyén szunnyadó magok felszínre törését és kibontakozását.
Évszakonkénti bontásban.
ÉLETKÖR
Női életutunk szakaszainak tudatosítása
A nők életútja minden életszakaszunkban más és más kihívásokat tartogat számunkra. Ez a kurzus azoknak szól, akik szeretnének szembenézni ezekkel a kihívásokkal, és a mesék erejével válaszokat és megoldásokat kapni rájuk.
Négy különálló témakörben indul.
ÉLETPRÓBÁK
Sorsfordító mérföldköveink
Ezen a kurzuson egy-egy kiemelt próbatétellel foglalkozunk, melyeket jellegzetes életszakaszainkban állít elénk a sors.
Aktuálisan meghirdetett témakörökben indul.
A témakörönként aktuálisan futó foglalkozásokat kövesd a facebook oldalamon: https://www.facebook.com/mesekutjan
ÉLETVÁLSÁGOK
Bármelyikőnk kerülhet nehéz élethelyzetbe
Olyan tematikus csoportok, amelyekben azonos életválságban lévő emberek találkozhatnak egymással. Például gyászolók, függők, leányanyák…
A kurzusok meghirdetése egyéni kezdeményezésekre történik meg.