Felszabadító meseírás
Mesetípusok szerint
Kreatív őszi meseíró
kurzus Czimer Györgyivel
MESÉK NYELVÉN – ÖNMAGADRÓL
Amire mindenki kíváncsi: miben egyedi ez a meseírás program?
A kurzus során lépésről lépésre fedezed fel, mit mutatnak meséid a saját életutadról. Az alkotó folyamat során a mesetípusok szerkezetén keresztül járjuk be életed legfontosabb csomópontjait. Ezért írás közben fokozatosan fejtheted fel a saját meséidben rejlő jelentések egyes rétegeit.
10 hetes kurzus, heti 1 témakör feldolgozásával, egyéni alkotómunkával, és heti 1 alkalom online csoportos megbeszéléssel.
Kiknek ajánlom?
Ajánlom azoknak, akik az alkotó önkifejezés mellett önismereti céllal és elakadásaikból továbblépési szándékkal látnak a meseíráshoz, és a következő kérdésekre keresik a választ:
-
Mit tudok az életem működéséről?
- Hogyan tudom aktiválni a kommunikációs eszközeimet?
- Felismerem, hogy az egyes életszituációkban ki a valódi hős, az álhős és az ellenfél?
- Észreveszem a segítőimet? És a csapdákat?
- Milyen megküzdési mintáim vannak?
- Milyen további hatékony viselkedési mintákat építhetek be saját meséim szövetébe?
- Mit kezdek a csodákkal?
Hová jutunk el a 10 hét alatt?
- A mesék írását megelőzi egy-egy mesetípus szerkezeti, pszichológiai modell-leírása abból a célból, hogy felismerjük a rend elvesztésének és újra megtalálásának fordulópontjait.
- Konkrét meseszövegek segítségével megkeressük saját élethelyzetünk analogikus helyzeteit, eseményeit.
- A pontos „forgatókönyv” alapján leírjuk gondolatainkat világunk működéséről, életfeladatainkról a meseelemek biztonságos körében.
- Végül ki-ki megszerkeszti saját mesekönyvét, amelyben életének cselekvő hősévé válik.
- Ha nehezebb napok jönnek, akkor sem felejtjük el, hogy van mihez nyúlnunk! Újraolvassuk alkotásainkat, és talán más szemmel egy-egy részét újraírjuk.
A kurzust tartja:
CZIMER GYÖRGYI
Meseterápiás és rajzelemző szakember,
önismereti tréner
Mesélj magadról!
Vajon miért szeretjük életünk eseményeit elmondani, és miért hallgatjuk szívesen másokét? Miért van tele életünk mesehallgatással gyermekkorunktól kezdve a felnőttkori sztorizásig, pletykálásig?
Történeteket mesélünk családi összejöveteleken, barátainknak, munkatársainknak, gyermekeinknek. Történetek formájában emlékezünk, álmodozunk, alkotunk, gyűlölünk és szeretünk. Valójában azért mesélünk, hogy újra megéljük, értelmet adjunk saját tapasztalásainknak, életünknek.
Ezt az emlékőrző és emlékidéző tevékenységet a mesék szövetébe rendezzük, kis mozaikokba formázzuk őket, majd összeállítjuk belőlük a nagy képet. Önismeretünket pedig a mesék narratíváján keresztül bővítjük: leírunk, elbeszélünk, mesélünk – mert mindennek, ami körülöttünk van, van története.
Történeteid Te alkotod: ugyanazt az érzést, tapasztalatot többféle szerkezetben is leírhatod. Az élethűség kialakítását célozzuk meg, ami nem feltétlenül lesz azonos az élettel. De ugyanúgy, mint a mesében halhatatlan leszel, mert saját történeted mindig túlél téged.
A 10 hét tematikája
A 10 hetes alkotási folyamat során hetente más és más mesetípusokkal ismerkedhetsz meg, és próbálhatod ki magad az írásukban. Meséidet behozhatod a hetente sorra kerülő csoportos foglalkozásokra, ahol visszajelzéseket és további inspirációt szerezhetsz.
Eközben az egyéni alkotási folyamatodat az egyes mesetípusokhoz kapcsolódó önismereti témákkal és kérdésfeltevésekkel segítem.
Az alábbi típusokban lesz majd lehetőséged meséket írni a 10 hét során:
- állatmesék a feszültségek oldására, az énerősítésre és a megszokott sémáink lazítására
- varázsmesék a komplex belső történetek kifejezésére, az egyensúly helyreállítására, és az új megküzdési stratégiák kialakítására
- legendamesék az identitás, az erkölcsi iránytű és morális felelősség megtalálására
- novellamesék a hős képességeinek próbatételére a hétköznapi élet körülmények között
- ördögmesék a különleges megküzdési technikák gyakorlására olyan nehézségek ellen, melyeket nem lehet erőből legyőzni
- falucsúfoló mesék az előítéletek és a közösségen belüli agresszió “görbe tükreként”, ezek kezelési lehetőségeire
- tréfás mesék a rossz döntések és meggondolatlan cselekedetek bemutatására, és a nevetés általi feszültségoldásra
- hazugságmesék az abszurd, végletekig fokozott irracionalitás kifejezésére
- formulamesék az izgalmas szövegformákkal való kísérletezésre, és ezen keresztül a világ mélyebb szerveződési formáinak megértésére (pl. láncmese, halmozó mese, halandzsa mese)
Rólam mondták
Mitől fejleszt és gyógyít a meseírás?
Amikor mesét írunk, óhatatlanul is saját életünk eseményeiből és saját világlátásunkból táplálkozunk a szöveg létrehozásakor.
A különböző mesetípusokban megalkotott történeteink egy-egy saját élményből rajzolódnak ki. Az apró emlékképek pedig nem lineárisan, időben követik egymást, hanem az önkéntelen emlékezés révén egyszerűen bennünk vannak.
Mert minden nagy egészet apró részecskék alkotnak, amelyek azonban olyan szorosan tapadnak egymáshoz, hogy szinte eggyé olvadnak. Ezért ahogy egy életünkről szóló montázskép, úgy a mesék egymásutáni mozaikjaiból is összeáll valami egészen egyedi kép: RÓLAD.
A alkotási folyamatnak így mindig kettős eredménye van. Egyrészt megszületik egy írás, mely önmagában érték, és mások számára további felismeréseket rejt. Másrészt BENNED is megszületik egy rendezettebb, mélyebb és érettebb kép mindarról a központi témáról, ami a meseírásodat eredetileg megihlette.
Hogyan fogunk haladni?
Egyéni időbeosztás
Az új tartalmak hetente nyílnak meg. Mindenki önállóan, olyan időbeosztásban dolgozza fel ezeket és írja meg saját történeteit, amilyen leginkább megfelel saját igényeinek.
Élő, tematikus konzultációk
Minden fejezetet egy órás online konzultáció követ, ahol feltehetjük kérdéseinket, megosztjuk kiválasztott meséinket, segítünk egymásnak ötletekkel és meglátásokkal.
Kézzelfogható végeredmény
A 10. hét végére megszületett mesékből már egy kész saját kötetet tudsz majd szerkeszteni.
Könnyen és biztonságosan
Utazás nélkül, az ország bármely pontjáról, online fogunk összejönni és közösen haladni.
Egyetlen kattintással
A Google Meet videós csatornáját fogjuk használni, mely semmiféle előzetes beállítást nem igényel.
Részvételi díj és jelentkezés
FELSZABADÍTÓ MESEÍRÁS kreatív meseíró kurzusra
A program 2024. október 3-án, csütörtökön indul. 10 héten keresztül minden héten csütörtökön 19-20 óráig tartjuk az online kontakt alkalmakat.
A kurzus létszáma: 8-10 fő
A program részletei:
- 10 órányi személyes, feltöltő és inspiratív beszélgetés (heti 1 konzultációs óra keretében);
- A 9 mesetípus megismerése példamesékkel és a fő motívumok, műfaji jegyek pszichológiai elemzése;
- Minden mesetípushoz kapcsolódik egy íráskalauz (9 héten át, heti rendszerességgel küldöm), mely nagyban segíti a saját mese megírását;
- A kurzus megnyitása előtt egy ráhangoló fél órás találkozás igazít el az online térben és a legfontosabb módszerekben.
A 10 hetes kurzus részvételi díja 2024-ben 36.000 Ft
Fizetési mód: jelentkezés után e-mailben kapott tájékoztatás alapján történik.
Csak írd be az e-mailcímed és jelentkezz!
A jelentkezéshez elegendő megadnod a neved, az e-mail címed, majd a “Jelentkezem” gombra kattintanod. A további tudnivalókat e-mailben fogom elküldeni neked. A regisztráció a részvételi díj kifizetésével válik véglegessé. Ha üzennél valamit a jelentkezéseddel kapcsolatban, az “Üzenet” dobozban azt is megteheted.
Mesealkotás
Írj saját mesét, és írd újra benne életed történetét!
Neked is eszedbe jutott már, hogy tudnál olyan jó meséket írni, mint amilyeneket a gyerekeknek olvasni szoktál? Vagy akár még jobbat is?
Egy biztos: az a mese, amit te írsz, mindennél különlegesebb lesz. Mert akármiről is írsz majd: az mindig rólad szól. Nem is kicsit.
A módszer, amit összeállítottam, még mindenkinek működött. Segítségével megtanulsz nemcsak mesét, de verset, mondókát vagy novellát is írni. A feladatok lépésről lépésre vezetnek, és azonnali sikerélményeket adnak. Magad is meglepődsz majd, hogy milyen kreatívan öntöd majd formába ötleteidet, gondolataidat.
És amíg ezzel foglalatoskodsz, szép lassan megtanulod egyre jobban és mélyebben kifejezni önmagadat is.
A kitalált és formába öntött történetek közelebb hoznak saját valódi életed történetéhez is, és az új alkotásaid révén lépésről lépésre te magad is megújulsz.
Eközben pedig meséid a családot is összehozzák: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a saját mesék olvasása erősíti a kapcsolatot a gyermekekkel. Sőt, vannak, akik már az alkotásba is bevonják őket.
Hiszem, hogy mindenkiben szunnyad egy író vagy költő.
Ne hagyd tovább aludni: ébreszd fel velem!
Mire számíts egy csoportos kreatív meseírás tanfolyamon?
1 Megismertetlek az egyes mesetípusokkal és azzal, hogy milyen élethelyzetben működnek a leghatékonyabban.
2 Témaválasztásodat izgalmas ötletekkel és mintákkal segítem: olyanokkal, melyek kíváncsivá tesznek és töprengésre késztetnek. A témát azután te választod ki, írhatsz gyermekedről, önmagadról vagy bármi másról, ami személyesen megmozgat.
3 Az alkotás folyamatában sem hagylak egyedül! Gazdag segédanyagot és vezetést kapsz, melyet úgy használsz fel, ahogy neked a leghasznosabb!
4 Megtapasztaltatom veled, hogy az írásfolyamat gyakorlás kérdése. Ahogy Flaubert állítja: csak egy rész a titok, és a kilenc rész tanulható mesterségbeli tudás.
5 Bár az írás alapvetően magányos tevékenység, az online tanfolyam találkozóin az együttműködésen alapuló írásgyakorlatot is megtapasztalhatod. A résztvevők meghallgatják egymás kiválasztott szövegeit, megosztják saját érzéseiket, gondolataikat, visszajelzéseket, támogatást és inspirációt kapnak egymástól.
6 A végeredmény: a saját gyógyító mesekönyved, melyet nemcsak kézben tartani lesz öröm, de az oda vezető folyamat is felszabadító és fejlesztő hatással lesz rád.
Amire ne számíts: nem leszel kész meseíró. Az alapvető technikák és a kipróbált feladatok iránymutatást, ötleteket, tippeket nyújtanak, nem pedig receptek kiforrott műalkotások létrehozásához!
Elkészülő szövegeid részletekbe menően nem fogom átírni. Helyette bátorítani foglak, hogy megtaláld a saját hangod meséid erdejében.
Végül ne feledd! Fogom a kezed: „együtt írjuk hangról szóra, mondatról szövegre”! A meseírás eredményeként az alkotóban és meséinek hallgatóiban is gyógyító folyamat kezdődik el. Rátalálnak addig legátolt erőforrásaikra, meglátják azokat az ösvényeket, amerre érdemes folytatni útjukat.
Hogy miért hiszek ennyire a mesék erejében, és honnan tudom, hogy működik ez a dolog? Elmesélem a személyes történetemet!
Személyes történetem
Miért hiszek még mindig a mesékben?
A mesével nagyon régi és szoros kapcsolatom van.
Már óvodás koromban beleszerettem, nem is olvastam mást egész alsós általános iskolás koromban, csak és kizárólag mesét. Aztán hosszú évek teltek el vers- és mesemondó versenyek, színes történetek, regények között, mígnem a fikciók bűvöletének köszönhettem irodalomtanári pályámat is.
Két gyermek édesanyjaként (akik ma már felnőttek) ismét szorosabb kapcsolatba kerültem a mesékkel. Akkor szembesültem azzal a ténnyel, hogy milyen sokat segíthetnek egy-egy elakadáskor vagy útelágazásnál, bizonytalanságok, válsághelyzetek rendezésében. Később diákjaimmal és a hallgatóimmal is azért fordultunk a mesék felé, hogy együtt keressük meg a kapcsolódást a szövegek és az élethelyzeteink között. 2010-ben ezeknek a spontán felismeréseknek született meg egy kis szelete: A nő titkai című könyvemben.
Kattints ide a történetem folytatásáért...
A személyes kötődés ezután tovább mélyült, hiszen a felnőttkori krízisekben és válsághelyzetekben, a legreménytelenebb pillanatokban is megtaláltam a kiutat a mesék szövetében. Országosan és világszinten elismert szakemberek és módszertanaik elsajátításával képeztem tovább magam, hogy sokszor fájdalmas, de értékes tapasztalataimból táplálkozva másoknak is segítséget nyújthassak.
Az elmúlt másfél évtizedben együttes élményen alapuló önismereti meseterápiás foglalkozásokat vezettem, illetve pedagógusoknak szóló workshopokat tartottam. Az utóbbi években a személyközi kapcsolatokra és a személyes élményekre, krízishelyzetekre fókuszáló meseterápiás csoporttémákat dolgoztam és próbáltam ki.
A mesék világából így sosem léptem ki, hanem folyamatosan mélyítettem a kapcsolatom velük.
Tudom, hogy neked is vannak időnként tájékozódási nehézségeid az élet erdejében.
Tarts velem, hogy tisztábban láss!
Milyen tapasztalatokkal gazdagodtam eddigi életem során?
Ezzel foglalkoztam
- Meseterápiás valamint rajzelemző szakemberként és önismereti trénerként csoportok foglalkozásait szervezem és vezetem
- Mestertanár vagyok a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumában
- Vezetőtanárként segítem a tanárjelöltek szakmai fejlődését
- A Magyar Géniusz Program keretében országos szakmai, pedagógiai képzéseket szerveztem és vezettem
- E-learning programot vezettem tanároknak a vers és a novellaírás tanításáról a Matehetsz országos tehetségprogram keretében
- A Debreceni Romkerti Teaházzal „kreatív írás” foglalkozásokat vezettem fiataloknak. A résztvevők alkotásaiból szerkesztett kötetek jelentek meg.
- 2014-ben tehetségfejlesztő munkám elismeréseként „Bonis bona”-díjat vehettem át az Emberi Erőforrások Minisztériumától
Ezeket írtam (többek között)
- A nő titkai – A női beavatás útja a magyar népmesék világában (Bioenergetic Kiadó, Bp. 2010.)
- Mesepszichológia – önismereti szakkör keretében (Irodalom21 – A debreceni magyartanárok lapja, 2014. szeptember 23.)
- Tehetséggondozás az irodalmi alkotó tevékenységben (In Komplex tehetségfejlesztő programok. Szerk. Dr. Balogh László, Didakt Kiadó, Debrecen, 2012.)
- „Életközépi válság” – krízisből fakadó lehetőségek a nők életében (Díva, 2011. július II. szám)
- Tehetséggondozás és irodalomtanítás (In Czimer Györgyi – Kovács Szilvia – Miklósvölgyi Miklós: Az irodalomtanítás új útjain. Módszertani kézikönyv. Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015.)
- Bevezetés a szépirodalmi szövegek írásába – Módszertani segédanyag diákok és szakkörvezetők számára (In Bodrogi Ferenc Máté – Czimer Györgyi – Fűzfa Balázs – Szakály Szilvia: Élményközpontú irodalomtanítás. Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban. Savaria University Press, 2016.)
Néhány gondolatom a kreatív írásról egy korábbi országos e-learning képzéssorozatom kapcsán: